6 Days of Thailand - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Eva Schweitzer - WaarBenJij.nu 6 Days of Thailand - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Eva Schweitzer - WaarBenJij.nu

6 Days of Thailand

Door: Eva Schweitzer

Blijf op de hoogte en volg Eva

11 April 2015 | Thailand, Sukhothai

De reis is begonnen en we zitten ondertussen al redelijk geïntegreerd in Sukhothai op het moment. Na de menige appjes, berichtjes en vragen wilde ik jullie toch graag op de hoogte brengen van ons avontuur.

Onze eerste ontmoeting met Thailand waren 2 blaren van mijn nieuwe schoenen, hitte en nu al te veel spullen.
We werden vanuit de taxi met 'open armen' ontvangen door iets te vriendelijke Thaien die ons wilden helpen. Binnen een half uur zaten we met een onze eerste tuktukreis een kopje koffie te drinken in een heerlijk koel reisbureau. Het is hier van 12-14 april Thais NewYear en wij vonden het wel fijn om tot die tijd wel onze reis te plannen omdat we dit graag in ChangMai willen vieren. Ons bezoekje aan Bangkok duurde om precies te zijn 2 uur, een kopje koffie, 3 foto's en een flesje cola.

We vertrokken onze tocht door naar Ayutthuya ten Noorden van Bangkok. Hier vertoefden wij in een soort junglebook guesthouse met hangmatten en een boomhut. De volledige familie ontving ons met open armen en in hun gebrekkige Engels hadden ze onze dagen volledige ingepland met bezienswaardigheden. Met een omcirkelde kaart voor ons neus werden we overal heen verwezen, ' First you shower, come back at 4, take tukutk to this,this,this'. 'Tommorow you take bicycle en see city'. We zagen hier bij zonsondergang onze eerste tempels die hier allemaal ' Watt hupeldepup' heten. 'S avonds hebben we onze eerste Chang biertjes gedronken met onze medereizigers die overal op de wereld vandaan kwamen.
De volgende dag hebben wij onze eerste fietstocht gemaakt op de 4 Baans autoweg waar de auto's ook nog eens links rijden. Om het maar even makkelijk te houden voor deze weg misbruiker. Midden op de dag om 2 uur besloten wij vol zelfvertrouwen dit avontuur te ondernemen terwijl de mensen van het guesthouse ons al aan het uitlachen waren bij het idee. Een kwartier later bij onze eerste ' Watt ...', waren we al redelijk aan het overleven en iedere hersencel die we nog hadden kon niet meer werken door de intense hitte.

Tot zover niet ons sterkste plan!
Tip: Vlucht de eerste 7Eleven (mini supermarkt op iedere 200m) in en verkoel jezelf.

Uiteindelijk heerlijk de dag doorgekomen met noodles en water. En vooral niet teveel doen! 'S avonds zijn we losgegaan op de nightmarket en hebben hier van alles bij elkaar gevist om een iets te groot avondmaal te maken. We werden bij de 7Eleven op de hoek van het guesthouse herkent door de casiere, die niet als eerste Thai onder de indruk was van ons. ' You tall ladies' zeggen ze dan lachend tegen je. Wij kunnen hier gelukkig erg van genieten en vallen inderdaad een beetje buiten de boot. Buiten dat we groot zijn en ons hoofd overal stoten, zijn we ook wit en nergens bang voor dus doen wij lekker ons ding en vragen alles aan de niet sprekende Thai. Ook onze eigen woordjes spijkeren we bij en de mensen kunnen ons door onze open houding enorm waarderen.

Na een kleine vergissing van onze vertrektijd, hadden wij binnen 10 minuten onze backpacks gepakt en stonden klaar om te vertrekken, waar een mannetje ons vol verwarring de ontbijt kaart gaf en wij vertelde dat we zo gingen vertrekken dus geen tijd hadden. Na enkele minuten komt die aangelopen met een briefje met onze namen erop ' This you? , You leave tommorow'.

Tot zover, weer zo'n goed plan!
Bij deze hebben we maar een lekker ontbijtje genomen om 8 uur 's ochtends en zijn daarna weer heerlijk rustig gaan slapen. We kregen de Thaise verkeersregels eindelijk door en ik ben die dag maar 1 keer bijna aangereden OLE!

En dan nu in Sukothai. We voelen ons hier helemaal thuis. Het dorpje is heel vriendelijk en veel minder toeristisch. De locals zijn heel leuk en oprecht en ze hebben hier gelukkig minder verkeer. Het staat hier bekend om het ' Sukothai National park' maar daar waren we natuurlijk de eerste dag te laat voor opgestaan. We hebben de marktjes, winkeltjes en cocktails maar uitgeprobeerd! No problemo, aanpassen doe je zo! We hebben hier ook een kamergenoot de gekko 'Sjaan' loopt al 2 nachten bij ons gezellig over de muur.

Vandaag het National park in, een oase van rust, warmte en groen. Ook was vandaag de dag dat we geen zin hadden in zonnebrand en we nu al ruim 3 uur als kreeftjes onder de airco hangen voor ik mezelf naar de computer gesleept heb. Maar onze kleur begint zich eindelijk ook aan te passen.

Onze Thaise culinaire keuken bestaat uit veel fruit van de straatverkopers en water! Streetfood is veel gefrituurd en gegrild vlees en vis. In eettentjes kun je heerlijk noodles, rijst en curry;s eten. Buiten een soort onbekende noodlesnot: so far so good. We hebben hier in Sukothai een brood winkeltje ontdekt. Roos heeft de magische kooktip van de Thai ontdekt: ' Stop alles in de frituur, kan ook meerdere keren. Is het dan nog iet lekker gooi er suiker overheen'

Alles is hier ernstige gezoet. Van een koffie zonder suiker valt iedereen hier van zijn stoel. De meest chemische drankjes en bubbletea kun je hier op iedere hoek kopen en Coca-Cola is volgens mij hoofdsponsor van het land.

Als backpackers kunnen we al aardig inpakken, zijn nergens vies van, zweten uit alle porien, improviseren tafelkleden van handdoeken en messen als bier opener, mijn lonelyplanet is mijn bijbel en ik ken zelfs al delen uit mijn hoofd. Het is net studeren maar dan leuker!, samenwerking is soepel, ons Engels al gebrekkig Thais en zelfs kaartlezen gaat de goede kant op. Het rasta haar en de tatoo zijn voor later.

We genieten van het leven, doen jullie dat ook maar!
Ondanks dat het bij ons goddelijk weer is!

• 11 April 2015 - 18:05

Flo:

Wat schrijf je heerlijk eefje! Fijn dat jullie het goed hebben, geniet!♡

• 11 April 2015 - 18:41

Leo:

Tof om zo een beetje bij te blijven. Have fun en we horen snel weer van je!

• 11 April 2015 - 20:42

An Schweitzer:

Lieverd
    Wat een pracht verhaal!ik geniet volop.Geniet verder van jullie geweldige avonturendikke kus en knuffels voor jullie tweetjes
    Oma xxxxxx

• 11 April 2015 - 23:14

Pappie!:

Wat een prachtig verhaal als inleiding van je reis! Leuk geschreven, informatief en ZEER grappig

• 11 April 2015 - 23:18

Pappie:

Je gaat steeds meer op je moeder lijken!

• 12 April 2015 - 23:16

Yoke: